15 juni 2011

Woningbouwplan "Het Meer" in IJsselmuiden

Na het voltooien van het bouwplan Oosterholt - Noord is in IJsselmuiden de woningbouw vrijwel stilgevallen. In woningbouwplan "Het bos" zijn nog een aantal kavels in projectbouw voorhanden, maar de belangstelling voor projectbouw is in IJsselmuiden niet erg groot. In IJsselmuiden is altijd veel belangstelling geweest voor vrije kavels, waar men eigen wensen zoveel mogelijk zelf kan invullen. Het plan "Het Meer" ligt tussen de Oosterholtseweg en de Trekvaart . Het loopt vanaf het voormalige gemeentehuis tot aan de Oosterlandenweg.

De SGP had als speerpunt bij de laatste verkiezingen: "Evenwichtige woningbouw aan beide zijden van de IJssel". Onze fractie was dan ook blij dat er schot kwam in een nieuw project. Het plan heeft al een lange geschiedenis. Onder de zelfstandige gemeente IJsselmuiden zijn in de jaren negentig al de nodige aankopen gedaan voor bouwgronden. Ook projectontwikkelaars waren actief en kregen het nodige in bezit. De verhoudingen zijn ongeveer 65% in eigendom van de gemeente en 35% bij makrtpartijen.

Groot was dan ook de verwondering toen er een voorstel van het college kwam dat van de 330 te bouwen woningen er 60 als vrije kavels uitgegeven zouden worden en dat de overige 270 kavels voor rekening van de marktpartijen zouden komen. Bij de commissie was er al veel kritiek. De verhoudingen zouden juist andersom moeten liggen, gezien de eigendomsverhoudingen. Toen het voorstel richting de raad kwam voor behandeling in de raadsvergadering van 26 mei j.l. had het college het aantal vrije kavels opgehoogd naar 100. Met dien verstande dat deze 100 kavels gelijk bij de eerste intekening bij de eerste uitgifte zouden moeten worden afgenomen. Bij de start van het plan dus.

Onze fractie vond dit volstrekt onvoldoende. Enkele dagen voor de raadsvergadering, werd door onze fractie dan ook een motie aangekondigd. De inhoud kwam hierop neer: dat wij de 100 vrije kavels zouden willen aanbieden gedurende de gehele looptijd van het plan, tussen 2012 en 2018. Bij de raadsbehandeling werd nogmaals aangedrongen op meer vrije kavels. Uiteindelijk kwam de toezegging van het college om de 100 vrije kavels aan te bieden van 2012 tot 2015. Onze motie hielden wij overeind, maar deze haalde het niet, zodat de einddatum 2018 niet overgenomen werd. Anderzijds werd door druk van deze motie de periode toch verruimd tot 2015, een periode dus van 4 jaar.

Zoals eerder opgemerkt is er in IJsselmuiden altijd veel belangstelling geweest voor zelf bouwen. Het is dus wel verblijdend dat een bestemmingsplan dat jaren heeft stilgelegen nu toch eindelijk van start kan.